+420608653563 luc.holubova@email.cz
Jedna slečna nazvala asi před půl rokem obsah na Instagramu dokonale výstižně! „Tady je to jak na e-shopech.“ A měla pravdu. A víte proč to tak je? Lidé, co razí svůj byznys na sociálních sítích neumí střídat soft sale a hard sale příspěvky. Lidé neznají pomůcku “SEE-THINK-DO-CARE” a zcela přirozeně nemají na svou tvorbu zdravý náhled. A také se často do soušlu vrhají lidé, kterým není prostředí sociálních sítí sympatické a neznají ho. 

 

Proč se vyplatí reflektovat a propagovat svůj byznys na sociálních sítích?

Pokud chcete své podnikání reflektovat na sociálních sítích, jsou sociální sítě nejlevnější forma reklamy. Je to první forma reklamy v dějinách reklamy, která je zcela zadarmo, (pokud dáme stranou barter), a zcela k dispozici všem s internetem a chytrým telefonem. Pokud mi nevěříte, zajděte si do PR agentury a nechte si vyčíslit jakou reklamu vám kde domluví a za kolik. Zajděte si do digitální agentury a nechte si to vyčíslit také. A pak se zeptejte sami sebe, zda raději nepůjdete vytvářet ten dobrý obsah na sítě. Zadarmo. (OK, “platíte” jim tím, že vás sledují a tahají si o vás data…Ale to je na jiný článek.)

Pokud byste se více chtěli dozvědět o reklamě a obsahu na sociálních sítích, doporučuji Karolínu z @jaknareklamuasite.

 

Jak přemýšlet o obsahu?

Následující pravidla jsou platná pro všechny sociální sítě bez rozdílu. Za sebe jsem příznivec tvoření příspěvků tak, aby šly recyklovat na další sítě. (Například si nastavit mix – Instagram, LinkedIn a TikTok. Každá síť má jiného majitele, také dobré zohlednit.)

Jste podnikatelka Libuška například. Pěstujete kaktusy, prodáváte je přes e-shop a milujete je, stejně jako další sukulenty. Milujete je tak, že nadšení z vás lítá a nedělá vám problém ho sdílet s druhými lidmi. Máte chytrý telefon s dobrým foťákem a chcete se více věnovat Instagramu, aby se o vás dozvěděli lidé, potkala jste nové klienty, pěstitele i online kamarády, co je také obdivují. Máte dobré produkty a chápete pointu sociálních sítí, že je potřeba ukazovat také svůj obličej pro vyšší míru důvěryhodnosti a autenticity.

  1. Cílem vašeho Instagramu bude prodávat kaktusy, budovat vazby a podělit se o své nadšení. (Protože když jste do něčeho nadšení, sdílet to, vám nebere mentální sílu.)
  2. Víte, že jen 10 % až 30 % příspěvků mohou být tvrdě prodejními, takzvané hard sale. Takové příspěvky například obsahují proklik na e-shop, výzvu k akci, valentýnské slevy “Na Valentýna kaktus nesmí být sám!” a další.
  3. Ostatní příspěvky budou jemně prodejní, takzvaný soft sale. Tak jemně, že nikdo nepozná, že se jedná o prodej podporující příspěvky.

 

Libuška zná pomůcku “SEE-THINK-DO-CARE”. Buď je tak organizovaná, že si dělá obsahový plán nebo na pomůcku myslí, když háže z nadšení příspěvky na Instagram. 

SEE = Lidé se dívají, jak žije, co dělá, neustále vnímají, že její život je o kaktusech. 

THINK = Lidé dostávají od Libušky hodnotné a zajímavé příspěvky, jež je vedou k zamýšlení se. Starám se o kaktusy dobře? Proč je dobré je pěstovat? Co bych v péči o ně mohl zlepšit?

DO = Provedou koupi kaktusu. 

CARE = Klient neví, jak má zalévat Sedum Burrito, které si u Libušky koupil. Ale ví, že Libuška ráda klientům poradí na IG. Proto jí napíše. Dozví se, co potřebuje. 

DO = Protože jim Libuška poradila dobře, opět si jdou k ní něco koupit a stále ji sledují pro více rad a pro její autentičnost. 

A fáze SEE-THINK-DO-CARE se opakují.

think fáze

 

Potřebujete to více konkrétně?

  • SEE: Libuška se v pondělí probudila. Sdílí fotku do stories, jak její kaktusy vypadají za svitu slunce. Udělá si srandu z toho, jaké to háže stíny. Nafotí své nové kaktusy do příspěvku. Udělá pěkné reels nových přírůstků za použití virální písničky.
  • THINK: Dopoledne ukáže, jak kaktusy přesazuje, jak je zalévá a jak je rozestavuje po bytě podle toho, jaké je roční období a zda zrovna potřebují, aby se na ně větralo. 
  • SEE: Večer má hotovo a ukazuje kolik bordelu to přesazování udělalo, ale že už to uklidila a dělá si chleba s avokádem. Ten chleba z Lidlu je top!

A podobné příspěvky přidává i v úterý. 

  • DO: Ve středu vyhlásí valentýnskou akci. Valentýn je už za týden. Udělá slevu 15 % na všechny kaktusy, protože žádný kaktus nesmí být na Valentýna sám!
  • CARE: Nakupujícím ochotně zdarma poradí, jak se o kaktusy starat. Nebo napíše na web pár praktických článků, kde se mohou sami dozvědět, jak na to. Může jim jednoduše poslat url link na článek.

do fáze

 

Největším postrachem je otázka: Co by vás ode mě za obsah zajímalo? 

Libuška se nikdy neptá, jaký obsah má na sítě přidávat.

Red flag! Takto se zeptá jen ten, kdo má obchod a výdělek na první místě. A zapomněl na to, že je lidská bytost. 

Pokud se někdo na sociálních sítích zeptá svého publika, jaký má tvořit obsah, hned mě napadá: Copak někam najednou zmizela jeho kreativita a zkušenosti? Co máte za lubem? Udělat si z IG nebo webu prvoplánový byznys? Opravdu je nutné na webu nebo sociální síti ukazovat, že jste sobec myslící jen na výdělek?

Jasně, můžete se zeptat, zda by lidé měli zájem o váš podcast, zda by chtěli něco konkrétního sepsat do článku nebo by chtěli na něco tutorial. Ale neptejte se jich na to, co má být vaším obsahem. To máte vědět vy.

 

Co baví vás, baví i ostatní lidi. 

Lidi cítí a poznají, když někoho něco baví. Když jste tvůrce a předáváte lidem své autentické nadšení, vyvolá to dobré emoce i v nich. Tím pádem vaše publikum dostane z vašeho obsahu svou dávku emocí, pro kterou si na sociální sítě chodí. Lidská bytost je bytost emocionální, nikoliv na první místě rozumová (= psychologický fakt). A proto se v rámci reklamy řeší i psychologie a emoce. (Emoce v reklamě, psychologie barev, senzorický marketing atd.)

 

Závěrem

A třeba i z tohoto důvodu se stávají populární marketingoví a soušl koučové. Tvůrci je potřebují, aby jim byznys na sociálních sítích fungoval a neudělali si ostudu. Publikum je potřebuje, aby se sociální sítě neproměnily v e-shopy.

 

Chcete se ujistit, že jdete na obsah správně? Využijte mé konzultace.

V případě zájmu mi napište a já budu vaše průvodkyně, případně i vaše nová tvůrkyně webovek.

 

Lucie „SENSE“ Holubová | Tvůrkyně webů, online grafického rozhraní a vaše WordPress terapeutka. | Ať to dává smysl, klidně i šestý.

KONTAKTY

Pojďme společně začít nový projekt, spojme se.

Lucie Holubová

IČO: 14164752

Pondělí až pátek

9 až 16 hodin