+420608653563 luc.holubova@email.cz

 – Co by měl správný web obsahovat a jaké jeho části nevynechat? Jak se nad weby zamýšlím já a co se mi při tvorbě struktury osvědčilo? Dnes vám prozradím své 3 know-how. A jedna hodně dobrá rada úvodem: Pokud chcete mít na webu kreativní a originální prvky, zrealizujete je skrze copywriting a vizuál. Ne skrze strukturu webu. Protože!

 

1. Při tvorbě jeho struktury a obsahu: Používejte 5 novinářských otázek, aby sdělení bylo kompletní.

Novinářské otázky zní: Kdo? Kde? Kdy? Jak? A proč?

Já dodávám ještě jednu otázku, jež je na vašem osobním zvážení: Za kolik? Doporučuji ceny na web dávat, klient si zaslouží vědět, jak si svou práci ceníte a jak si ji naceňujete.

Novinářské otázky nejsou jen výbornou pomůckou. Skrývají v sobě geniální důvtip. Novinářské otázky se používají v masových médiích, a to v článcích, v reportážích, ale také i v pracovní praxi, při vytváření projektů například. Používají se dekády let. Což znamená, že pokud je využijete při stavbě webu, mozek klientů bude umět váš web číst a bude mu rozumět. Je na to naprogramován.

Nezapomeňte však! Novinářské otázky jsou VAŠÍ skrytou pomůckou. Sekce webu rozhodně nepojmenovávat Kdo jsem? nebo Proč to dělám? Sekce raději pojmenujte O mně a Mé zkušenosti.

Malá ukázka vaší pracovní osnovy, jak byste si mohli web rozvrhnout:

  • Co dělám a co nabízím.
  • Kdo jsem a jaké mám zkušenosti.
  • Proč byste si měli vybrat mě? (Bližší popis služeb, reference.) Za kolik pracuji?
  • Kde vykonávám svou činnost, případně kam za vámi mohu přijet?
  • Kdy a jak se můžeme spojit? (Od do jsem na příjmu, zarezervujte si schůzku v Google Kalendáři atd.)
  • Jak se ke mně dostanete? (Mapička, adresa.)

Jakou sekci kam zařadit by neměl úplně určovat úsudek vašeho souseda, ale dobré je mít na webu nasazené Google Analytics a sledovat míru okamžitého opuštění webu.

Pokud je vysoká, je dobré se zamyslet nad popiskem webu nebo se osvědčuje přeházet sekce sktruktury webu. Kupříkladu dát reference výše, nebo zařadit výše i kontaktní formulář či zajímavou informaci o vás, aktuální slevu atd.

Tohle však pomáhá v momentě, kdy máte dobrý produkt, je o něj zájem, web má profesionální úroveň a působí důvěryhodně.

 

2. Zakomponovat výzvy k akci “call to action”, cesty, kterými vás mohou lidé kontaktovat.

Podívejme se na to takto: K čemu dnes web vlastně slouží?

  • Je to zaprvé relevantní výsledek pro Google. Váš popis webu musí být pro Google jasný a čitelný.
  • Responzivnost je základ. Pokud na váš web potencionální lidé přijdou a jsou to vaši lidé, chtějí si web zobrazit skvěle na každém svém zařízení. Odmítají se pohybovat po nefunkčním webu na mobilu.
  • Lidé dnes chtějí znát jasně stručně odpovědi na své otázky, které vycházejí z novinářských otázek představených výše. Lidé jsou zvyklí na jasné odpovědi – hesla z Google vyhledávače, nechtějí se pročítat špatnými dlouhými pohádkami.
  • Chtějí mít možnost vás ihned rychle kontaktovat, zadat vám práci nebo se dotázat, zda máte i řešení na míru přímo pro ně. Vaši lidé jsou extrovertní i introvertní, možná lidé jsou z mladé generace Z, možná převážně senioři, ale všichni mají různé zvyklosti. Dovolte jim, aby vás mohli kontaktovat vícero způsoby: na telefon, e-mail a skrze zrovna oblíbenou aplikaci.

Technická řešení pro rychlý kontakt:

  • Tlačítko s výzvou. Po kliknutí na něj se dostanete do sekce s Kontakty. „Chci umýt okna!“
  • Po kliknutí na telefonní číslo dostanete možnost číslo vytočit a zavolat na něj.
  • Po kliknutí na e-mail se dostanete do e-mailového klienta a můžete člověku hned napsat.
  • Kontakt přes aplikaci – What’sApp, Telegram atd. (Lze nastavit, aby se zobrazovalo jen na mobilních zařízeních.)


Kontaktní formuláře už za mě nemají takovou oblibu a využití.
Jediný formulář, který má za mě smysl je ten “Zadejte nám své údaje a my se vám, co nejdříve ozveme.” Vhodný například, pokud nabízíte služby odbornějšího charakteru, dražší produkty a je třeba s klientem delší dobu přátelsky komunikovat. Navíc kontaktní formuláře čelí množství spamů, které vám pak mohou chodit. A navíc nastavení formuláře dnes obnáší vícero složitějších nastavení. Poslední měsíce už nemohu jako dříve klientům tvrdit, že jim a jejich klientům vše z kontaktních formulářů dorazí. Například potvrzovací e-maily po vyplnění formuláře, vašemu klientovi mohou spadnout do spamu, když to jeho e-mailový klient zrovna takto vyhodnotí a s tím bohužel moc neuděláte…

Pozn.: Nejsem příznivkyně služby Linktr.ee, která se používá hojně na Instagramových profilech, jelikož na Instagramový profil si můžete dát jen jeden odkaz. Weby lidí bývají nedokonalé a neresponzivní, nahrazují si tedy nedokonalost webu tímto mezikrokem – stromem – rozcestím, linkem, který si sestaví a vygenerují na Linktr.ee. Po kliknutí na odkaz vygenerovaný na Linktr.ee, se rozbalí nabídka – menu, jež odkazuje na jejich články, e-shopy, podcasty atd. Ale mezikroky potencionální klienty zdržují! Čím méně jich absolvují, tím je větší šance, že dojdou do cíle = využijí vaše služby, váš produkt. Pokud vám někdo dělá web a víte, že na něj budou lidé chodit z Instagramu, upozorněte vašeho tvůrce webovek, že nechcete používat Linktr.ee. Chtějte adekvátní profi řešení vašeho menu. Je to reálné.

 

Source of picture: Linktr.ee

3. Vizuál a strukturu doladí správná znalost vaší cílové skupiny.

Jste řemeslník, ale hovoříte na webu jen k mužům? Asi proto, že znáte svou cílovku. Nejspíše se vám praxí osvědčilo, že 85 % klientů jsou muži? Nebo ne?

Je dobré vědět, jaké věkové skupiny vás budou nejčastěji kontaktovat. Jaká pohlaví a jak vaši klienti přemýšlí. A jsou to jen sezónní klienti? Jste dražší než vaše konkurence? Nezapomeňte vaší cílovce na webu říci, proč by si měla vybrat vás jako to dražší řešení. Ona se půjde podívat na weby vaší konkurence. Nemůžete si tedy dovolit weby konkurence neznat a pravidelně je nesledovat.

Pokud na váš web chodí ženy, ocení jiný vizuál webu než muži. Muži ocení například občasné jemné animace prvků na webu a možnost vás kontaktovat přes různé aplikace. Ne vždy cestu komunikace přes aplikaci zrealizují, prostě zavolají na telefon, ale ze zkušenosti vím, že hodnotí technické vychytávky kladně.

Doporučuji: Projděte si aspoň 10 webů vaší konkurence a udělejte váš web mnohem čitelnější a techničtěji lépe.

Nepodvádějte. Ať vaše cílovka pochází z jakýchkoliv skupin obyvatelstva, buďte v textech o své práci slušní a transparentní.

A pamatujte si: Cílová skupina je pohyblivý terč, na který míříme se zavázanýma očima. Tak rychle a tak hodně se proměňuje v čase. A každý mazaný markeťák ví, že je třeba neustále chování a preference cílovek hlídat.

 

Chcete s nastavením struktury webu pomoci? Využijte mé konzultace.

V případě zájmu mi napište a já budu vaše průvodkyně, případně i vaše nová tvůrkyně webovek.

 

Lucie „SENSE“ Holubová| Tvůrkyně webů, online grafického rozhraní a vaše WordPress terapeutka. | Ať to má smysl, klidně i šestý!

KONTAKTY

Pojďme společně začít nový projekt, spojme se.

Lucie Holubová

IČO: 14164752

Pondělí až pátek

9 až 16 hodin